top of page
Regio Kortrijk - Marke - Zwevegem
Bel ons: 0498 691074
Veelgestelde vragen
Bij Wij Dragen Zorg begrijpen we dat u mogelijk vragen heeft over onze diensten en zorgaanpak. Daarom hebben we hieronder enkele veelgestelde vragen op een rijtje gezet. Mocht uw vraag er niet tussen staan, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
-
Hoe gaan jullie tewerk?Het eerste contact; Nadat wij gecontacteerd zijn (door het ziekenhuis, uw huisarts, mutualiteit, een familie- of gezinslid of door uzelf) gaan we een afspraak inplannen voor het eerste bezoek. Dit kan doorgaans dezelfde dag of de dag nadien plaatsvinden. In functie van uw zorgafhankelijkheid en/ of het medisch voorschrift kunnen we dan afspreken hoeveel keer per dag er een verpleegkundige bij u zal langskomen. Deze frequentie kan aangepast worden in functie van uw gezondheidstoestand. We maken alle administratie in orde en bespreken welke zorgen u nodig heeft. Wat we nodig hebben om de administratie verder in orde te maken is een klevertje van de mutualiteit, het doktersvoorschrift (indien nodig) en uw elektronische identiteitskaart. Indien nodig kunnen we ook helpen bij het inschakelen van andere hulpverleners zoals poetshulp, familiehulp, oppasdienst,….
-
Wat is een zorgoverleg?Een zorgoverleg is een vergadering waarin de arts, verpleegkundige, gezinszorg, de patiënt en zijn familie samen het zorgplan overlopen, bespreken en aanpassen indien nodig.
-
Wat kost het mij?Veel mensen denken dat zelfstandige thuisverpleegkundigen duurder zijn dan de grote, gekende thuisverplegingsdiensten. Echter, niets is minder waar. Hoe groot of klein de verpleegpraktijk ook is, iedereen maakt gebruik van dezelfde nomenclatuur. Dit is een wettelijke lijst waarin verpleegkundige prestaties opgesomd zijn en waarin de mutualiteit in tegemoetkomt. Dit betekent voor jou dat wij RECHTSTREEKS afrekenen met de MUTUALITEIT waar je aangesloten bent. Je krijgt dan van ons elke maand een digitaal bewijsstuk hiervan. Zelf hoef je dus niets te betalen. Om te kunnen factureren via het derdebetalerssyteem hebben we nodig: Een klevertje van de mutualiteit (ziekenkas) waar u aangesloten bent. Indien vereist; een doktersvoorschrift waarop vermeld staat welke zorg u moet krijgen en de tijdsduur voor deze zorg. De elektronische identiteitskaart. Wij brengen na het ontvangen van deze documenten de nodige administratie voor u in orde, u moet zelf verder niets ondernemen of voorschieten. Is het zo dat je langer thuisverpleging nodig hebt dan op je voorschrift vermeld staat, dan vragen we aan je behandelende arts een nieuw voorschriftje.
-
Wat is thuisverpleging?De verpleegkundige komt bij je thuis om je te verplegen. Je moet dus niet naar een ziekenhuis of een dokter.
-
Wat doen jullie allemaal?Onze thuisverpleegkundige komt bij je thuis en helpt je verder. Dat gaat van eenvoudige verpleegkundige handelingen, zoals hygiënische zorg, tot complexere zaken, zoals het verwijderen van hechtingen of het verzorgen van een stoma.
-
Komen jullie ook op feestdagen en/of in het weekend?Wij staan steeds in voor de continuïteit van de zorg elke dag van het jaar, inclusief weekends en feestdagen.
-
Waar kunnen jullie mij verzorgen?Onze verpleegkundigen komen bij u aan huis. Maar ’thuis’ is een heel breed begrip als het over thuisverpleging gaat. Zo komen we ook op school of in het kinderdagverblijf; op uw werk; in uw assistentiewoning (serviceflat); in een voorziening voor personen met een beperking, op uw vakantieadres….
-
Welke regio's verzorgen jullie?"Wij dragen zorg" is actief in onderstaande regio's. Valt jou woonplaats net niet binnen deze regio, geef ons dan gerust een seintje, dan bekijken we de mogelijkheden of gaan we mee met jou op zoek naar een andere geschikte verpleegdienst. Kortrijk Marke Kuurne Harelbeke Zwevegem
-
Wat moet ik klaar leggen bij een eerste bezoek?Voor elke verzorging is een doktersvoorschrift nodig, behalve voor de hygiënische verzorging. Dit is noodzakelijk om de toegediende zorgen terugbetaald te krijgen via je ziekenfonds. Op het voorschrift vermeldt uw arts de aard van de verzorging, de periode, het aantal keren dat u verzorgd moet worden en eventueel geneesmiddelen die moeten toegediend worden. Er is een nieuw doktersvoorschrift nodig indien de opgegeven termijn voorbij is en u nog verzorging nodig hebt. Vraag dus tijdig een nieuw voorschrift aan uw arts. Bij elk bezoek leest uw verpleegkundige uw elektronische identiteitskaart in. Leg dus zeker uw identiteitskaart klaar, samen met een kleefvignetje van uw ziekenfonds. Elke verpleegkundige beschikt over basismateriaal voor uw verzorging. Een aantal zaken dient u zelf te voorzien (bv. medicatie of specifieke verbanden). Bij uw aanvraag en bij uw eerste verzorging krijgt u hierover meer info.
-
Wanneer komt mijn verpleegkundige langs?Bij het eerste bezoek zal de thuisverpleegkundige van Wij dragen zorg met u een uur afspreken. We proberen dit uur zoveel mogelijk te respecteren. Indien er zich een vertraging mocht voordoen omwille van verkeersproblemen of onvoorziene omstandigheden, rekenen we op uw begrip.
-
Komt steeds dezelfde verpleegkundige mij verzorgen?Wij dragen zorg is een kleine groep collega’s, u krijgt 2 vaste verpleegkundigen, die u verzorgen. Onze verpleegkundigen zijn natuurlijk ook maar mensen, ook zij hebben al eens nood aan beetje rust. In dat geval kan het zijn dat een andere verpleegkundige, een vaste vervanger, u komt verzorgen. Deze verpleegkundige is volledig op de hoogte van uw situatie en kan altijd uw vaste verpleegkundige contacteren.
-
Wat als de verpleegkunidge langs komt en ik ben niet thuis?Indien u de deur niet opent, zal de verpleegkundige proberen zich ervan te vergewissen dat u op dat moment niet in nood verkeert. Kan u niet aanwezig zijn op het afgesproken tijdstip? Verwittig ons in dat geval dan tijdig van uw afwezigheid en we leggen een nieuwe afspraak vast.
-
Mijn huisdier loopt rond in huis. Is dit storend voor de verpleegkundige?Onze verpleegkundigen zijn echte dierenvrienden. Bovendien kan de aanwezigheid van dieren een positieve invloed hebben op uw genezingsproces. Daarom streven we ernaar om dieren zoveel mogelijk bij de patiënt te laten en vertrouwd te laten raken met de verpleegkundige. De verpleegkundige zal echter steeds (samen met u) de afweging maken opdat de zorg optimaal en hygiënisch kan gebeuren. Wanneer de zorg in het gedrang komt kan de verpleegkundige uit veiligheidsoverweging vragen om het dier tijdelijk af te zonderen. We vragen dan ook om dit te respecteren.
bottom of page